tisdag 13 april 2010

Grönsaksland

Nu är det vår på fullaste allvar, Jack och jag passerade en myrstack som kryllade av liv. När myrorna vaknat är det verkligen vår. Om man går en månad tillbaka i tiden var jag övertygad om att våren inte skulle komma förrän vid midsommar. Så skönt att den äntligen är här!


Jag har lyckats övertala min älskade sambo att jag ska få ett grönsaksland. Idag kommer älsklingen hem med sex pallkragar, jord och kogödsel. Underbart! Så snart vi har tiden ska vi ordna med grunderna för vårt grönsaksland. Jag vet inte hur mycket ni förstår av min ritning (klicka på den för att se en större bild), men planen är att grönsakslandet ska ha en gång i mitten av kalkstensplattor. Jag tror det blir supersnyggt.

Alla tomater och gurkor som just nu bor i gästrummet har snart en riktigt fin bostad! Förutom dessa kommer jag odla morötter i olika färger, röd och gul lök, persilja, buskbasilika och två olika typer av sallad. Dessutom kommer gräslöken få flytta ned i ett hörn i en pallkrage. Tanten som Björn köpte huset av har blommor och växter överallt. Så gräslöken fiskade jag upp ur en rabatt i höstas, så den inte försvinner när vi gör om alla nedrans rabatter till gräsmatta.

Vi har mycket som ska göras i trädgården i sommar: altanen ska modifieras, buskar och stubbar ska bort, rabatter ska bort, gräs ska sås, plattorna fram till trappan ska bytas och vi ska bygga en trappa ned till parkeringen. Ja, vi får se hur mycket vi hinner! :) Spännande!

Jag ignorerar Jack nästan helt i den här bloggen och det beror på att han är inne i världens tonårskris. Igår skämde han ut mig inför två olika hundar och hundägare. Ja... Jag vill helt enkelt inte berätta ngt om honom just nu! ;) Men när vi är ute ur krisen så får ni veta mer. Jag tror motion är den bästa boten på en tonårig hane. Idag började vi cykla! ;)


Inga kommentarer: