måndag 31 oktober 2011

Garnbyte - med uppdaterade regler

Just nu är jag totalt virk-galen, sådär jätte-total-total-jätte-galen. Jag får liksom aldrig nog... Men det som är allra roligast är att jag upptäckt att jag inte är ensam. Överallt finns det massor med människor som älskar att virka/sticka och skapa. Underbart skoj! För att öka kreativiteten ytterligare har jag en idé... Och vi får se om ni är intresserade!

Jag arrangerar ett garnbyte med En bok om dagens Pocket och Prassel som inspiration. Jag har tänkt att alla som är intresserade anmäler sig och när anmälningstiden gått ut så arrangerar jag så alla får skicka och ta emot ett paket (du får inte skicka och ta emot paket från samma person). I paketet har jag tänkt att det ska finnas minst tre garnnystan, något gott och en överraskning. 



Vad du väljer att skicka baserar du på din mottagares blogg alternativt mail. Alla som anmäler intresse får ett antal frågor att besvara och dessa ger då avsändaren ledtrådar om vad som kan passa mottagaren (bloggare publicerar frågor och svar i sin blogg, icke bloggare mailar svaren till mig så vidarebefodrar jag dem).

När jag besvarar mina frågor kanske jag skriver att min favoritfärg är lila och att jag just nu virkar allt från amigurumi till halsdukar. Jag älskar te, fruksorterna är mina favoriter. Mitt drömprojekt är att virka en jätteamigurumi i Svarta Fårets Maja. Där har du rätt mycket inspiration till ett paket. Ett nystan Maja, två nystan i lila av ett bomullsgarn till andra amigurumi, ett fruktigt te och kanske en virknål som passar garnet Maja. Eller så kanske du tycker att stickning är världens grej och just därför skickar du tre nystan av en underbart garn med stickor och lite te. Som överraskning kanske ett mönster på en stickad halsduk är på sin plats? Genom att läsa svaren på frågorna och bloggen så tror jag vi får massor av inspiration. 

Krav för deltagande
För bloggare - garnbytet sker med andra bloggare
Du ska ha en blogg som inte är nystartad och aktiv (så din avsändare kan hitta information om dig) och en adress inom Sverige. Du behöver inte ha en blogg som handlar om t ex virkning eller stickning.

Du ska även fotografera paketet du får och visa innehållet på din blogg. Under bytet ska du försöka smyga in på mottagarens blogg och lämna anonyma kommentarer (se till att du tillåter anonyma kommentarer under denna period). 

Sist men inte minst så måste du respektera din mottagares anonymitet och hantera namn och adress med respekt och diskretion.

Ett spännande moment är att gissa vem som skickat paketet. Avslöja därför inte vem du är, men lämna gärna en ledtråd i paketet. Låt mottagen få paketet och visa upp innehållet på bloggen och gissa, sen kan du avslöja dig! Under bytets gång får du gärna besöka din mottagare och lämna anonyma kommentarer.

För dig som inte har blogg - garnbytet sker med andra som inte har blogg
Du ska maila svaren på frågorna innan den 30 november till garnbyte@gmail.com (så din avsändare kan får information om dig) och en adress inom Sverige.

Du ska även fotografera paketet du får och maila fotot till garnbyte@gmail.com, samtliga foton kommer publiceras på Annelies liv och lite till. Du får givetvis fota paketet du skickat också, men jag vill ha ett mail på paketet du fått av din "hemliga vän".

Sist men inte minst så måste du respektera din mottagares anonymitet och hantera namn och adress med respekt och diskretion.

Datum och anmälan
Du ska anmäla dig senast torsdagen den 24 november på garnbyte@gmail.com. Skriv ned namn, e-post,  adress samt evetuellt bloggens namn och bloggadress. Jag svarar och bekräftar att din anmälan kommit fram.
Du får veta din mottagare senast den 27 november och paketet ska skickas senast den 11 december.

Paketets innehåll
Kom ihåg att du skickar paketet för att glädja din mottagare. Använd gärna postens förfrankerade påsar. Beroende på garnet storlek får du välja passande påse. Paketet ska innehålla
  • Minst tre nystan med garn (Det kan vara garn du har i dina gömmor sen tidigare, bara det är tre hela, rena och fräscha nystan)
  • Något ät- eller drickbart, t ex te, kaffe, choklad, godis...
  • En överraskning, t ex en virknål, stickor, markör, mönster, ögon, nos...

Frågor? Hoppas ni tycker det verkar intressant. Skulle vara så kul om några hängde på! Hjälp mig gärna att sprida budskapet via t ex din blogg. :) Använd gärna bilden ovan eller den till höger och länka till detta inlägg.

12 kommentarer:

Anna sa...

varför ska man lämna anonyma kommentarer?

Made by antiann sa...

Det är väldigt spännande att gissa vem som skickat paketet, och om du avslöjar vem du är innan din mottagare fått gissa så missar din mottagaren den chansen. Så om du lämnar anonyma kommentarer underskrivna med t ex din garnbytare så kan du lämna lite kluriga ledtrådar om dig själv!

Anonym sa...

Det lät kul att byta garn, synd bara att man måste ha en blogg :(
//Lina

Made by antiann sa...

Hej Lina!
Ja, jag har funderat på att ni utan blogg missas i garnbytet. Anledningen till att jag kräver att samtliga bytare ska ha blogg är att avsändaren ska kunna anpassa sitt paket till mottagaren. Men kan vi ordna det på något annat vis? En blogg säger mycket om en person, tycker jag. Kan vi ersätta det? Jag är öppen för förslag! :)

susanne sa...

Jag är sugen på detta så jag hänger på. =) Jag älskar överraskningar så.

Hmm funderar... Om de som inte har blogg kanske kan skriva nått litet "brev" som du skickar med när man får namnet på den man ska skicka till.

Made by antiann sa...

Va roligt! Välkommen Susanne! Ja, men kan ett brev ge lika mycket information som en blogg? Ni som deltar kommer få ett gäng frågor av mig som ni ska besvara på er blogg så avsändaren får en känsla för vad mottagen gillar, det blir ju som ett litet brev... Jag ska fundera lite och vädra frågan i ett kommande inlägg, tror jag. :)

Lena sa...

det här låter ju alldeles perfekt när man precis trillat in i ett pysselsug som gör att man bara vill handla garn trots att man har lådorna fulla. ;)

Jag är jättegärna med om jag får.

Johanna sa...

Ja! Vad kul! Jag vill också vara med, såklart =D

Soili sa...

Det här är ju jättespännande.
Klart jag ska vara med.

Suss sa...

Jag vill vara med! Min blogg kan tyckas vara lte slumrande men jag har precis tagit tag i den igen. :-)

Made by antiann sa...

För att jag ska ha en chans att hålla reda på anmälningarna (som börjar bli rätt många!) så krävs det ett mail till garnbyte@gmail.com för att du ska räknas som anmäld. :) Tack på förhand!

Unknown sa...

Detta låter ju jättekul så det är klart man vill vara med. Ha en bra helg kram Beijan