lördag 16 februari 2013

Rutbyte - tillsammans skapar vi filtar

För ett bra tag sedan hade jag ett garnbyte som blev väldigt populärt. Nu genomförs det byten till höger och vänster, speciellt populärt verkar det vara i virkgruppen Online Virkcafé på facebook. Garnbyten i alla ära, det är verkligen jättekul. Men just nu har jag fått lust till ett annat typ av byte - rutbyte. Inspirationen kommer från olika projekt med omtankesfiltar som genomförts både i Virka Mera och Online Virkcafé på facebook. Jag har en underbar liten grabb som jag så gärna skulle vilja ha en sådan filt till. Men omtankesfiltar skapas för dem som behöver dem. Inte för fina friska grabbar... :) Så nu har mamma Annelie en idé!



Jag tänker mig ett system där man byter olika typer av rutor med varandra, t ex mormorsrutor, för att skapa en filt tillsammans med andra virkintresserade. Om jag skickar 2 rutor till dig, skickar du 2 rutor till mig osv. Jag älskar nämligen dessa fina filtar som blir av alla olika härliga rutor. Så... hur får man till detta? Är du intresserad av att byta rutor så mailar du nedanstående uppgifter till mig. Jag samlar sedan alla intresserade här. Hittar du någon på listan du vill byta med, där färger och garnkvalitét passar dig så tar du själv kontakt med personen ifråga. Är denna person intresserad av att byta med dig, så kör ni igång och byter adresser osv. Jag ansvarar inte för något runt bytena, jag förmedlar endast de som är intresserade av denna typ av byte.

Egentligen har jag bara en regel i bytet - du får inte påverka personen som ska skicka rutor på något annat vis än genom nedanstående detaljer. Du får inte be dem göra en viss typ av ruta osv. Tanken är att du inte ska veta hur rutorna ser ut, förrän de dyker upp på posten. :)

Är du intresserad av att delta så mailar du nedanstående uppgifter till mig på annelie830219@gmail.com, märk mailet med "rutbyte" i ämnesraden.

  • Mått på rutorna - ange antal cm. 
  • Färger - ange ett antal olika färger som du tänkt dig på din filt och om du vill att sista varvet ska bestå av en viss färg. Rutorna kan bestå av en, två eller kanske alla önskade färger. Det bestämmer avsändaren. Men samtliga rutor ska avslutas enligt eventuella önskemål.
  • Typ av garn - ange om alla typer är ok eller om du endast vill ha bomull, bomull/syntet osv.
  • Sista datum där rutorna måste vara påväg till dig per post.
  • E-postadress som byteskamraterna kan nå dig på (eftersom jag inte gör mer än att förmedlar kontakten).
  • Adress till t ex blogg eller liknande.
  • Om du tycker det finns anledning att berätta vem filten ska tillverkas för, så skriv gärna med det.
  • Ange gärna om du t ex har husdjur och vilken sort. Även allergiker ska känna sig trygga i bytet. 
Om du endast är intresserad av att skicka rutor, men inte vill ta emot egna så kan du givetvis ändå ta kontakt med dem i bytet. :) Det uppskattas!

Oavsett om du vill delta är jag jättetacksam om du vill hjälpa mig att sprida info om detta byte via t ex din blogg. Använd gärna bilden ovan och länka till detta inlägg. :) Tusen tusen tack på förhand!

Har du tips på olika mönster på härliga rutor? Tänkte samla lite länkar här på bloggen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kul ide´kommer nog många nappa på!
Jag bara älskar mormors rutor har jag gjort i massor av år :)
/ Eva-Lena

Made by antiann sa...

Ja, jag hoppas ännu fler är intresserade. Varför inte hänga på Eva-Lena? :)