måndag 28 november 2011

Svaren för julklappsbytet


Då var det dags för lite mer svar på ännu fler frågor! Förutom garnbytet så deltar jag i ett julklappsbyte hos En bok om dagen. Jag längtar tills mina paket dimper ned i brevlådan! :)

* Vilken genre håller du dig helst till då du läser? Oj, det var svårt att svara på. När jag läser så sker det i perioder, oftast på sommaren. :) Jag läser mycket faktaböcker, de gillar jag verkligen. Men förut har jag läst mycket polisromaner typ Håkan Nesser. Min absolut favoritbok de senaste åren är var Det nakna hjärtat av Lisa Tucker, men det var några år sedan. 
* Favoritförfattare? (Har du alla titlar eller har du läst alla titlar; alltså, är det idé att skicka något av just den författaren..?) Här är jag väldigt öppen, har jag inga önskningar åt något håll.
* Läser du på andra språk än svenska? Vilka? Nej, helst inte. Svenska är det jag föredrar.
* Lyssnar du på böcker? Vilket format, i så fall? Gärna! Men då måste det vara riktigt spännande/intressanta så jag inte tappar fokus. Som ljudfil i min iphone blir det nog i så fall. 
* Samlar du på böcker av någon särskild författare? Nej, men jag har några av t ex Håkan Nesser.
* Har du någonstans publicerat en lista över böcker som du har läst eller som du äger? I så fall, var? Nej, tyvärr.
* Vad är du ute efter, då du läser? (Bildning, äventyr, romantik, hjärngymnastik, nya erfarenheter..? Försök att berätta!) Jag skulle kunna tänka mig att läsa en biografi, det har jag aldrig gjort. Jag gillar inte sport, så helst inte någon sport-nisses biografi. ;) Men fakta, hjärngymnastik, lite småläskiga böcker i mörkret. :) Gärna något som skilldrar något som hänt någon i det verkliga livet. Och humor såklart! Det älskar jag! Lättlästa, glada böcker är härligt det med. Lite feelgood!
* Finns det någon genre eller författare som du undviker? Vilken? Fantasy, det är verkligen inte min grej!
* Vad har du läst, men tänkt "Aldrig mer!" om..? Fantasy! Annars är jag rätt öppen. Fast för tungt får det inte vara... Inga "tegelstenar".
* Finns det någon genre eller författare som du gärna vill prova på, men inte kommit dig för? Vilken? Ingen aning faktiskt. Är inte så författarbunden.
* Finns det några särskilda titlar som du letar efter och som du skulle bli riktigt glad över att få? En biografi, kanske av Babben Larsson eller Marilyn Manson (en av mina tonårsidoler). Eller varför inte Min mamma är död eller Min stroke? Alla får ligga verkar också intressant! Drömboken vore något om virkning! Men de finns väl inte i pocket antar jag?! :)
* Finns det någon författare som du samlar på? Har du allt? Nej, samlar gör jag inte. Jag läser det som faller mig in. :) 
* Vad gör du helst på fritiden? Virkar! :) Just nu är jag inne i en total virkgalen period. Garn garn garn! Annars umgås jag med hunden, katten och sambon. Och vänner och familj såklart. Promenerar, simmar, pysslar. Ja det mesta. Nu blir det ju mycket julmys!
* Samlar du på något? Nej, men sambon anser säkerligen att jag samlar på garn. ;)
* Favoritfärg? Lila, jag ÄÄÄÄÄLSKAR lila men även rosa, blått och grått.
* Teve-serier som du uppskattar? Haha! Det här säger väl en del om människor va? 2, 5 men, jag skäms nästan! ;) Greys anatomy är härligt. Men de två absoluta favoriterna är Scrubs och Bonde söker fru! :)
* Favoritfilm? Eller: vilken slags film gillar du bäst? The Weddingsinger och Dirty Dancing toppar listan, oslagbart! Fast jag får ju inte glömma Tomten är far till alla barnen och Sunes sommar. :) Jag gillar mycket svensk film. Beck är bra grejer.
* Föredrar du te eller kaffe? Vilken smak? Te, dricker inte kaffe. Gillar te i fruktiga smaker, gärna löste. 
* Vilket slags godis tycker du bäst om? Och hur är det där med naturgodis, egentligen..? Jag gillar smågodis, det mesta men är superduperjätteallergisk mot nötter (alla sorter, men framförallt mandel). Det gör att jag har väldigt svårt att hitta choklad jag kan äta, eftersom nästan allt innehåller spår av nötter. Och de kan jag inte äta... Men jag älskar choklad. Kexchoklad går utmärkt! Men naturgodis är typ bara nötter eller massor med spår av nötter, så inget för mig tyvärr.
* Stjärntecken? Precis på gränsen mellan fisk och vattuman. :)
* Något som du verkligen skulle avsky att få i ett paket till jul? Det skulle vara något med nötter eller spår av nötter i. :/ Annars så är jag lätt att glädja. Med lite omtanke bakom paketet så kommer jag bli suuuuuperglad!
* Något som du verkligen skulle bli glad över att få i ett paket till jul? Garn! :) Kanske något mönster på något härligt, lite löste och ett par böcker och så... :) Äsch, jag litar på dig hemliga bokvän!
* Eventuella allergier eller födoämnesval (vegan, t.ex.)? Endast nötter (men de ställer till tillräckligt med besvär!).

Julklappsvännen, läs gärna även dessa svar, från garnbytet. Och tveka inte att fråga om det är något du undrar över!

2 kommentarer:

Kristine sa...

Synd att jag missade bokbytet, älskar ju böcker >.<

Din hemlige bokvän sa...

Tack för besöket hos mig ;-))
Du är en helt ny bekantskap för mig - sååååååå spännande!

Du har så fin hund och rasen var helt ny för mig - den ser så himla snäll ut. Jag är uppvuxen med massor av djur bl.a. hade vi 5-6 hundar på gården i Lapplands fjällvärld.

Jag besöker dig i morgon igen.
Natti natti