torsdag 5 maj 2011

Växthusbygge - del 4

Sådärja! Då var det färdigt! :) Listerna kom i tisdags, så vi plockade då ihop det sista och fyllde på jord. Igår la Björn plattorna medan jag började gräva för pallkragarna. Inatt vart det minusgrader i växthuset. Jag kan läsa av temperaturen inomhus eftersom jag har har en sensor i växthuset. Jag har köpt två termometrarJula som känner av varandra. Så en sensor sitter i växthuset och en på altanen. En station står i datorrummet och en i sovrummet (just nu eftersom jag måååååste läsa av temperaturen i växthuset så fort jag vaknar). Riktigt smart! Så inatt läste jag av att det var nollan på altanen som kallast men i växthuset var det -1,6 C. Ja... altanen får ju värme från huset... Hm...


Rabatterna är fyllda med kogödsel på påse från K-rauta. Det funkade asbra förra året, så jag kör vidare på det. :) Vi får se hur det går! Till tomaterna (som ska stå i kruka på "friland") funderar jag på att följa Mimmis mammalivs exempel från tomatgurun Åke. Jag ska nog köpa Hasselfors, men vilken sort?!


Bortom de två pallkragarna med jordgubbar ska ytterligare tre pallkragar ned. En ska jag nog sätta lite potatis i! :) Sen blir det lite blandat av grönsaksfröerna.


Rabarbern växer så det knakar! Lärde mig något nytt om rabarber i förra Trädgårdsfredag; de första 3-5 åren ska man inte skörda rabarbern. Kanske är det därför vår rabarber aldrig blir så stor som alla andras? :)


Vårt tidigaste äppelträd börjar visa sina knoppar. Det värsta är att alla biggarå- och körsbärsträd blommar för fullt. Jag antar att frosten förstört allt och att det inte blir några biggaråer och körsbär i år!


Vår klätterhortensia trivs som fisken i vattnet. Snart är den fullt utslagen. Notera vår nya vattenslangs-mojäng. Underbar!!


Du missar väl inte fröbytet? :)

1 kommentar:

Rosor och Pioner sa...

Det där blev jääättebra, tänk så mycket gott växthuset kommer att fyllas med i sommar. Vilken stor och fin klätterhortensia, skulle också vilja ha en sådan det är fint när väggen kläds in med en KH.
Ha det gott
Kram Susanne