måndag 17 maj 2010

Tar jag mig vatten över huvudet?


Jag har gjort det. Jag har planterat ut allt! Undra om det blir mer frost? Jag hoppas inte det. För nu är det gjort. Från höger har vi tomater av olika slag, majs, dragon och basilika. I mitten är det odlat sedan tidigare och till höger har vi två sorters gurka och palsternacka. Jag hade för mycket plantor inne och när det blev 25 grader i lördags så åkte allt ut. De har varit ute förr men de fick stå i krukorna på altanen till söndagen, sen åkte de ned i jorden! Vi får se hur det går! ;)

Jag har varit riktigt tyst nästan en hel vecka. Det har varit fullt upp! Mamma, pappa och syster med familj har varit på besök för att fira sambons födelsedag. Mamma och jag bakade kardemummabullar, chokladmarängtårta, kolakakor och glömda chokladbollar. Tårtreceptet hittade jag hos Lill-Ingrid, min enda justering var att ta bort nötterna. Som extrem nötallergiker har jag lärt mig att de flesta recept fungerar utmärkt utan nötter. Supergod tårta! Tack Lill-Ingrid! Receptet för kolakakorna hittade jag på http://www.recept.nu/. När jag besökte Tulipans bakverk hittade jag ett spännande recept på glömda chokladbollar som jag bara var tvungen att testa. Och så häftiga de vart! Gillar du choklad? Då måste du testa! Du bara MÅSTE! :) Tusen tack för receptet!


Syrran hade med sig en av sina störtsta änglatrumpet-plantor. Hon hade ingen plast, så min nya zinkkruka fick ställa upp. Den är inte så stor nu, men den lär bli! Vi får se om jag lyckas få den att blomma, de kan vara lite knöliga tycker jag.

90% av de fröer jag sått kommer från Impecta. Jag är verkligen supernöjd med nästintill alla fröer, de har grott och frodats enormt. Tyvärr fick jag problem med en smultronsort och en hibiscussort. Jag mailade deras kundservice och fick supersnabbt svar från en supertrevlig Veronica på Impecta. Det hela slutade i att jag fick ersättning för de fröer som inte grott som de skulle. Jag tycker det är toppenbra att ett företag behandlar kunden som Impecta gör, jag förstår att kunderna återkommer år från år. Inte en sur min, inte ett tråkigt svar utan en trevlig ersättning som gör mig mer än nöjd. Superkul! Jag återkommer nästa år! :)

Ikväll är det skytte. SUCK! Jag är så himla negativ... Det går inge bra... :( Jag tar med mig älsklingen som stöd. Instruktörerna är verkligen superdåliga, så sambon får kliva in och styra upp det hela för min del. :) Tur att man har en sådan underbar karl!

2 kommentarer:

Lena/isklockan sa...

Ja, man får hålla tummarna att det inte blir nån frost. Själv har jag pillat ner potatisarna idag. Ska fortsätta i morn med det andra. Vilka smaskiga recept du bjuder på :) Blir sugen på en änglatrumpet nu när du skriver om din. Den jag hade förra året överlevde inte vintern. Kram

Lena/isklockan sa...

Va gulligt av dig att tänka på att skicka en änglatrumpet till mig. Är den stor ? Det kanske blir riktig krångligt för dig att skicka. Min arbetskamrat har haft med sig små plantor och då har hon haft en plastpåse över som hon blåst luft i . Men hur det blir att skicka den vet jag ju inte :) Du får fundera...Kram