onsdag 24 oktober 2012

En god bulle är aldrig fel!

Mmmmm... Kardemummabullar. Vaniljbullar. Känner ni doften? ;)

På jobbet har eleverna som läst mikrobiologi fått labba en otroligt rolig lab. De har fått baka bullar! Inte illa va? De får jäsa en deg med kylskåpskall mjölk, en med fingervarm mjölk och en där mjölken fått koka upp innan den får samsas med jästen. Hur gick det då? Jo jästen dog ju av den kokta mjölken, de vart heltrista bullar. Bullarna i fingervarm mjölk vart ok. Men de kalljästa vart SÅ fina! Även när de inte fick mer tid att jäsa...

Med dessa resultat har jag nu modifierat bakrutinen på husets bullar. Kylskåpskall mjölk direkt på jästen och Kungsörnens klassiska recept. Jag väljer sirap istället för socker. Sedan fick de jäsa 60 min istället för 30 min. Se ovan hur jäsningen gick, och hur resultatet blev. Jag bakade på 1 liter mjölk och de skulle ge 80 bullar. Då brukar de alltid va fesigt små. Jag fick 92 st bullar. En del lagom och en del jättestora. :) Men alla goda! Betyget från herren i huset var mycket mycket gott. :)

Hur bakar du dina bullar nästa gång? :)

1 kommentar:

Unknown sa...

Jisses vad jag blev sugen på bullar. Mmm känner hur dom luktar o tänker kall mjölk o varma bullar. Ser jätte fina ut. Jag ska nog testa dit recept nästa gång. Hoppas dina händer är bättre. Ha en underbar dag kram Beijan