lördag 24 april 2010

Lök och morötter i jorden!


Idag var det äntligen dags! Premiärodling i det nya grönsakslandet. Först ned var gräslöken som övervintrat i kruka. Snart är det dags för sill, kokt färskpotatis, gräddfil och gräslök! Jag äter ju inte sill, det är ju rå fisk! BLÄ! Men det andra går finfint!


Näst på tur stod röd lök, gul lök och morötter. Nu håller vi tummarna att jag inte satt ned sättlökarna och morotsfröna för tidigt. Det syns inte så tydligt men från höger har vi röd lök, sedan gul lök följt av morot och ytterligare en rad med röd lök. Så... När får jag skörda? Lämna gärna en kommentar där du gissar när jag skördar första moroten och första löken. Har du tur så kanske du vinner något! ;) För er som inte vet: Jag bor i Östergötland.


Den första (och än så länge den enda) majsplantan som börjat spira växer så det knakar! Tänk att få skörda sina egna majskolvar. Galet gott!


Odla gurka verkar vara min grej. Kanske är det allas grej? Fyra stycken salladsgurkor har redan tittat upp ur jorden. Denna sort är god att färskkonsumeras, jag hoppas den försörjer mig med gurkor hela sommaren!


Ampeljordgubbarna börjar växa till sig, här ser ni den största plantar. Många plantor vart det! Jag tror det är dags att plantera om dessa. Har faktiskt ställt i en säck jord i källaren för uppvärmning.


Frilandshibiscusarna börjar skjuta på höjden. Undra om de grenar sig själva eller om det ska klippas? Det visar sig. Jag tror jag låter dem vara... Denna planta ska få stora vita blommor med röd mitt, supersnyggt! Kika in den på Impecta, sök i deras webshop på artikel nr 4118.


Hibiscusen Galaxy ser väldigt annorlunda ut... Av 6 frön kom bara 2 stycken upp. Bladen ser alldeles vridna och skumma ut... Artikel nr på Impecta är 191, på bilden ser bladen inte alls ut som på denna planta. Den andra plantan är mycket mindre och har mycket färre blad, den ser fortfarande normal ut. Vi får se hur det blir!


För ett tag sedan fick ni se min citrus, precis när jag köpt den. Då nådde den inte så högt upp på spaljen, men nuså! Den växer så det knakar. Den dricker massor med vatten. Jag göder och försöker ge den kärlek så den växer ännu snabbare. Blommorna doftar underbart. Jag tror det kommer växa massor i sommar när den står ute.


När jag hittade en citronkärna med grodd i en citron tog jag chansen att försöka få en planta. Det tar sin tid, men det verkar fungera. Den ser kal ut, men det är för att jag plockar bort alla blad på stammen, det ska nämligen bli ett litet träd!

Oj vad jag bubblat och så mycket bilder det vart... Missa inte min pelargonsida, ni hittar länken till den precis under headern, högst upp. Glöm inte gissa på skörden!

Inga kommentarer: