lördag 10 december 2011

Virk-a-long - En julkompis, del 4

Nu var det dags för den fjärde delen och den kan bli lite svår... Det beror på hur pass van du är på att virka hälar. Om du känner dig osäker kan du vara lugn, jag har skapat en steg-för-steg-guide med foton. Om du ändå får problem måste du höra av dig, så hjälper jag dig! :) Tro mig jag hade mycket problem innan jag hittade en häl som funkar för mig...

Allt som anges inom [klamrar] ska upprepas till varvet är slut.

Ben (Gör två stycken ben, du behöver svart, vitt och julrött garn)
Använd svart garn, starta med att göra 2 lm och 6 fm i andra lm från nålen så du får en ring med 6 fm.
[2i1] (12)
[1 fm, 2i1] (18)
1 varv med fm (18)
[2 fm, 2i1] (24)
1 varv med fm (24)
[10 fm, 2 tills] (22)
1 varv med fm (22)
[9 fm, 2 tills] (20)
[8 fm, 2 tills] (18)
Nu ser din fot ut ungefär som nedan. Låt din markör sitta kvar, den hjälper dig att orientera dig.


Nu ska du skapa hälen. Virka 2 fm och sedan 1 lm. Då ser det ut ungefär såhär.


Nu ska du vända på arbetet så du virkar åt motsatt håll alltså tillbaka mot markören. Virka 14 fm (du passerar din markör men låt den sitta kvar) sedan 1 lm. Nu ser det ungefär ut som nedan.


Nu ska du vända på arbetet igen och virka tillbaka mot markören. Virka 12 fm, 1 lm. Nu bör de se ut som nedan, du har fått två hörn vid markören.


Vänd på arbetet och virka från markören. Virka 10 fm, 1 lm. Nu ser det ut som nedan, du har även två hörn på denna sida.


Vänd på arbetet igen och virka tillbaka mot markören. Virka 8 fm, 1 lm. Nu har du fått tre hörn vid markören.


Vänd på arbetet och virka från markören. Virka 6 fm, 1 lm. Nu har du tre hörn även på denna sida.


Nu ska du virka ihop hälen, dvs börja virka runt hela varvet igen. Vänd arbetet igen och virka mot markören. Gör 5 fm.

Nu har du kommit fram till hörnet och du ska nu göra 2 tills så hörnet dras ihop ordentligt. Genom att dra ihop hörnen skapar du hälen (se schematisk bild nedan). Gör 2 tills en gång till, 1 fm, 2 tills x 5, 1 fm, 2 tills x2.


Jag är inte bra på att rita, men jag har gjort ett försök eftersom det inte syntes bra när jag fotade. Där det är kryss är där du sätter ned nålen när du gör 2 tills. Där det är två streck är där fm ska sitta, den drar ihop hälen så den får bättre form. Sen kör du vidare med 2 tills över hela överdelen på foten och över till andra sidan. 


(Hela varvet ser alltså ut såhär: 5 fm, 2 tills x 2, 1 fm, 2 tills x 5, 1 fm, 2 tills x2)


Nu bör din fot se ut ungefär såhär. 



Nu kan du ha runt 12-15 m som formar ett hål som snart kommer bli benet. 
Flytta markören till där du har nålen, nu börjar varvet här. :)
Passa på att stoppa foten.
Gör sedan 3 varv med fm, minska så du får 12 m till sista varvet. Minskar gör du genom att gör 2 tills på lämplig plats, tänk på att fördela dem jämt över varvet. (12)
Byt till vitt garn och virka 2 varv med fm (12)
Stoppa foten ytterligare, om du tycker det behövs.
Byt till rött garn och vika 20 varv med fm (12)
Benet ska inte stoppas och inte snörpas ihop, avsluta med en sm och spar 15-20 cm garn/ben.


Lycka till! Tveka inte att höra av dig om du stöter på bekymmer. Nästa del kommer på tisdag, på självaste lucia! :)

2 kommentarer:

Kristine sa...

Jag tror hon kommer gilla det :) Ska bli kul att se vad alla fått sen ^^

Alexandra sa...

Roligt med en Virk-A-long =)
Tyvärr är jag ingen virkare men njuter gärna av virkat från andra - brukar lejja mina kompisar att virka ;) Får tipsa dom om din sida =)